Werkwijze

Wat doe ik als gedragstherapeut allemaal? Hieronder vind je in het kort mijn werkwijze wanneer ik je help met het gedrag van je kat.

Eerste contact

Je kunt per e-mail contact met me opnemen om je vraag en/of probleem voor te leggen. Aan de hand daarvan kan ik al een inschatting maken wat er aan de hand zou kunnen zijn en ik doe mijn best om binnen 24 uur met een reactie te komen. Dit kan zijn om een voorstel te doen voor een adviesgesprek, of ik verwijs je door naar de dierenarts als ik vermoed dat dat nodig is.

Vragenlijst

Wanneer er een adviesgesprek wordt ingepland, stuur ik een vragenlijst op. Deze vragenlijst neemt een paar minuten in beslag en niet alle vragen gaan over jouw probleem. Dit houdt in dat je niet alle vragen hoeft te beantwoorden. Neem hier rustig de tijd voor en beantwoord alle vragen zo volledig mogelijk.

Als ik de vragenlijst van je heb ontvangen, zal ik een voorstel doen voor een afspraak bij jou thuis, of telefonisch.

Adviesgesprek

Een adviesgesprek kan zowel telefonisch als bij jou thuis plaatsvinden. Dit laatste heeft mijn voorkeur, aangezien ik dan een veel beter beeld heb van de leefomgeving van jou en je kat en kan ik gerichter praktische tips geven waar je meteen mee aan de slag kunt.

Een adviesgesprek duurt ongeveer één tot twee uur. Deze tijd heb ik nodig om nog wat aanvullende vragen te kunnen stellen over antwoorden op de vragen in de vragenlijst. Daarnaast vraag ik je om te laten zien waar je kat allemaal wel en niet mag komen.

Tijdens dit adviesgesprek krijg je meteen tips, zodat je meteen aan de slag kunt. Vervolgens ontvang je binnen uiterlijk drie werkdagen een uitgewerkt verslag met mijn adviezen per e-mail toegestuurd.

Voor een telefonisch gesprek geldt dat we een afspraak maken om via Jitsi of Zoom het probleem te bespreken. Dit gesprek zal ongeveer een uur duren. Voor het gesprek zou ik graag een duidelijke video ontvangen waarop het probleemgedrag duidelijk zichtbaar is en een aparte video waarop ik een beeld krijg van de leefomgeving van je kat(ten). Na afloop van het gesprek stuur ik je een e-mail met daarin enkele tips waarmee je meteen aan de slag kunt.

Extra adviesgesprek

Natuurlijk kan het altijd voorkomen dat er na een paar weken of een maand weinig of geen vooruitgang te zien is. In dat geval kun je een extra gesprek aanvragen en kom ik nog een keer langs om te kijken of aanvullend advies nodig is en om hier en daar wat bij te sturen bij de gegeven adviezen.

Houd dit altijd in gedachten

Er is geen enkele garantie dat er een oplossing te vinden is voor jouw probleem. In sommige gevallen is het misschien noodzakelijk om voor jouw kat, of – in het geval van meerdere katten – voor een van de katten herplaatsing of een ander ongewenst advies voor te stellen. Hoe vervelend het ook is, ik ben altijd heel eerlijk over de prognose van het probleem en de behandeling.

Ik stel altijd herplaatsing voor in plaats van een kat naar het asiel te brengen. Een asiel is namelijk een enorm stressvolle en onnatuurlijke omgeving voor een kat. Daarnaast is het voor een kat die vanwege gedragsproblemen naar het asiel wordt gebracht moeilijk om een nieuw huis te vinden.

Meteen aanvragen of meer informatie nodig?

Je mag altijd vrijblijvend contact opnemen. Ik doe mijn best om binnen 24 uur een reactie te geven en zal je helpen om te zoeken naar de beste oplossing!